fredag 11 mars 2011

Prao - Pedersons bageri.

Fredag:
Även idag fick jag lite sovmorgon och kom dit vid 8. Skrev in mig i boken ( varför man skriver in sig i boken, är av skatteskäl eller försäkringsskäl har jag för mig. Dom kan komma och kontrollera när som helst, checka boken, och vilka som är där. ). Dagen var ganska lik dom andra dagarna. Diska, packa ner grejjor i kartonger, ta betalt, och försöka tolka skåningarnas '' Gi mej en sån där ljus slät i näven ''. Nu har man iallafall lärt sig lite knep efter en vecka. Hur du trycker in på kassan, hur du kvickt får undan en stor disk, osv..
Det är otroligt mycket jobb med att bara gå och köpa en macka på ett bageri märker man nu. Först köpa hem innehållet, baka, smöra, packa ner, städa undan efter, diska. Ska nog byta med Jenny nästa vecka, jag ska vara i bageriet, och hon i Cafét. Ska bli intressant. Vad som är roligast är nog att ta kunder. ( Om man gör rätt förstås. Att göra fel är aldrig roligt ). Kan ta ganska många kunder nu, men om dom vill ha komplicerade saker som Kaffe Latte, beställa en tårta osv.. Då får dom prata med '' experterna ''. Man blir otroligt trött i fötterna av det här yrket. Känns som om någon har gått på mina fötter med en stenbatong. Också smil banden blir man trött i. Man måste ju le hela tiden och vara trevlig mot kunderna.
Mycket att ta in på en vecka, har lärt mig otroligt mycket. Prao är nog det roligaste på hela skolåren. ;)

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Är det möjligt att få veta vilket betyg jag ligger på ungefär i SO ämnet, eller är det bara att vänta tålmodigt? Samt hur kan jag höja betygen ytterligare?

    SvaraRadera