fredag 18 mars 2011

Prao - Pedersons bageri. Sista dagen.

Sista dagen på praon. Mycket synd, för det här har varit mycket roligt.
Idag har jag gjort lite av varje, Penslat, rullat, och fick hjälpa till och diska eftersom Jenny kom sent idag. Rulla lite där, och väga upp något där. Lite av varje faktiskt. I slutet så fick jag mitt omdömme, ett från bageriet, och ett från Cafét. Och ett presentkort!
Tänkte rabbla upp bra och mindre bra saker, för framtida praoare, eller för mig själv. Men det kan också vara olika för olika personer, något jag tycker mindre om, kan vara den andres favorit sak och vise versa.

Bra: Detta är ett mycket roligt jobb, du får möta nya personer, och prata med en massa roliga olika personligheter. Du får baka, och ibland äta upp kanterna på kakorna eller de som spruckit i ugnen. (Y) Här får du också träna matte kunskapernas kvickhet. Både i bageriet och i Cafét. Räkna ut växeln och hur många gram till du ska ha på vågen. Du får också små tipps och tricks i hur du ska rulla bullar på rätt sätt osv.. Jättebra tipps som man faktiskt kan använda hemma!

Mindre bra: Ibland när det inte finns några kunder, eller när det är svårare jobb du inte kan hantera i början i bageriet så kan det bli en liten stund då du inte har någonting att göra. Tråkigt säger vissa, bra stund att vila säger andra. Man måste diska mycket här också. Jag tycker visserligen om att diska, men det är även här olika hur man ser det. :) En annan grej är arbetstiderna. Började 6 ett par dagar, är man ingen morgonmänniska är det svårt att komma upp klockan 5 på morgonkvisten.

Tipps: Försök att memorera alla priser och lyssna noga på när din handledare förklarar hur någonting funkar. Detta är bra att lägga på minnet så att man inte behöver fråga så mycket. Ett annat tipps, är att om du inte har något och göra, då och diska lite disk, torka borden eller ta hand om brickor som står på borden. Tid ska utnyttjas. Speciellt sådan rolig som prao! Sedan ska du INTE heller spela på mobilen under din prao. Då ses du som ovillig att vara där, som om du bara sitter av tiden. Illa illa! Och sista tipset. Ta inte för mycket att bära på. Bättre att du bär två gånger än att du tappar en massa.
[ För att inte någon ska misstolka det, jag har inte råkat ut för alla nackdelar om man inte tar del av mina tipps xD ]
Fick också erfara att dom är rätt hårda i bedömningen här. Så var uppmärksam och intresserad!

Jag rekommenderar varmt den här prao platsen vidare. Mycket roligt och inte minst lärorikt!

2 kommentarer:

  1. Trevligt upplägg på detta inlägget!!

    SvaraRadera
  2. Jag hade nog ätit kakor till förbannelse om jag jobbat där! Sissi

    SvaraRadera