tisdag 15 mars 2011

Prao - Pedersons bageri. - Tisdag

Även idag har det varit lite att göra... Men ändå så har jag gjort mycket olika. Har bla tittat på en gigantiskt maskin som gick igenom hela bageriet. Du slängde hela degen i ena änden av den, och så knådades den i en maskin.. Som gick direkt till en annan som förde iväg brödet uppe vid taket iväg mot den tredje maskinen som gjorde det till baguetter. Omständligt enligt mig.. Men jag älskar ju att knåda. Finns också en maskin där du lägger in en hel platt degklump, där maskinen gör det till runda fina bollar. Men huvudsakligen använder dom och jag händerna när vi gör bröden/kakorna/bullarna. En annan sak man märker ( men som är rätt självklart nu när jag skriver om det ) är dom fruktansvärt stora satserna.. shoff shoff shoff och du har 400 bullar. 5 kilo mjöl där, och 4000 g smör där.. Ja. Ytterligare en sak man lägger märke till är dom enormt stora förpackningarna. För.. När köper man hem en 10L grädde annars? Nåväl, idag har jag mest hjälpt till med småsaker.. Mätt upp för det mesta. Men också hjälpt till med semlor och kakor samt flera bröd.. Man märker också vilken samhörighet det är i bageriet.. Alla känner alla och vet allt om alla genom att dom pratar så ofta under tiden dom knådar en deg. Och snart kan jag åter igen alla nyhetssändningarna utantill. Gud vad dom upprepar sig! Nå,  jag är mycket nöjd och glad över mitt val av praoplats iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar