torsdag 10 mars 2011

Prao - Pedersons bageri.

Jag har praoat ( och gör och ska fortsätta med :> ) på Pederson's bageri. Jag har glömt att skriva dom andra dagarna. ( Kan bero på att jag gått upp 5 vissa dagar.. Hmm.. ) så nu drar jag en rush om alla tre.

Måndag:
En av mina sovmorgon dagar. Jag skulle vara där 8. När jag kommer dit, så blir jag visad vart mina arbetskläder är, vart  ' bibeln '  är. Alltså boken som vi skriver in i när vi går och kommer. Sedan så visar Anna ( som är där just då ) hur kassan fungerar, samt vad alla bullar och kakor heter, vad dom kostar, och sedan vart man hittar saker o ting. Jag ska praoa iallafall första veckan i Cafét. Så det är det jag blir visad runt i. Dagen gick i huvudsak ut på att försöka memorera namnen på alla många namn och priser. Samt att försöka att inte spruta ner hela byxorna med disksprutan som jag ska använda.. Jobbiga sak. Man går väldigt mycket i det här yrket har jag märkt, så när jag går hem vid 2 så är man ganska mör i både ben och fötter.

Tisdag:
Fet tisdagen. Herre min gud vad jag är trött på allt vad semlor heter! Började 6 idag, så det är bara att traska upp klockan 5. Dagen kan beskrivas i 3 steg. 1. Lära sig kassan. 2. Lyssna på alla beställningar på alla som vill ha: En semla, två semlor. 50 semlor, och kaffe till.. 3. Diska alla koppar och fat. Och självklart traska in i bageriet och hämta fler fat med semlor då och då.Det finns faktiskt en massa olika namn på semlor.. Fettisbullar '' en sån där '' fettisdagsbulle.. osv..  Har nästan lärt mig kassan nu. Lustig manick det där. ( Lyckades spruta ner hela förklädet med dushmanicken i disken idag med. Lyckat! ) 

Onsdag:
Började 6 idag med. Imponerad av att man kommer upp klockan 5 och faktiskt klarar av att smöra mackor utan att somna i dom. Idag har vi också sålt en herrans massa semlor. Men inte lika många som igår tack och lov. ( Att sälja är ju självklart roligt. Men just semlor.. nja.. xD ) Idag var det iallafall en lugn dag. Kom en jämn takt  av människor, som ville ha olika saker. Försöker fortfarande memorera alla namn på allt.. Gi-bullar, småfranska.. Frallor.. '' dom där '' osv.. Fortsätter plåga dom andra som jobbar där med frågor om allt. Hoppas det inte går hål i öronen på dom. Har faktiskt lärt mig ladda kaffemaskinen också. Lite småcoolt. Diskat en massa. Går mycket snabbare nu än innan. Man lär sig väl :> Det är mycket beställningar som ringer in då och då. Men telefonen vågar inte jag svara i, så det får dom andra som jobbar där ta.. Pratar bara för snabbt och säger fel x) Många företag som kommer in och ska ha olika saker. Sparbanken.. Ica.. osv.. Otroligt trött i benen idag med ._. Hem och slänga sig i sängen bara ;>

Torsdag:
Idag har människor kommit i vågor. I ena sekunden så är det inte en människa där, och man går för att ta ett glas vatten, och när man kommer tillbaka så är det en 20 meters kö. Otroligt. Har sprungit med disk hela dagen. Går riktigt snabbt. Brett säkert 40 smörgåsar också. Jobbiga storföretag som beställer så mycket mackor.. Skalat ägg i massor. Vilket smått slitit upp skinnet på mina händer. Nästa gång jag ser en höna ska jag ta en allvarlig diskussion med denne och se om inte dom kan få fram äggskal som är mjukare. Man märker hur mycket stamkunder det är, när människor kommer in, så kan personalen gå direkt fram och hiva ner en näve bullar i en påse innan kunden ens sagt något, för att denne tex tar samma sak varje dag. Roligt roligt. Eftersom det var trökväder så var det det som var det största diskussionsämnet idag. Men man får verkligen höra mycket roliga saker när man går omkring och torkar bord. Skvaller både här och därifrån. Allt kommer fram över en kopp kaffe sa min mormor någon gång. Grovskånskan gör skäl för sig här iallafall. Får fråga vad i hela friden människor säger både 1 och 2 gånger ibland. Man hör ju inte vad människor säger.. Är inte riktigt lika trött i fötter och ben idag som alla andra dagar. Man vänjer sig väl vid att stå upp hela dagarna. Nåja. Har haft mycket roligt iallafall :> Roligt jobb trots att man måste gå upp tidigt på morgonkvisten. Men folk vill ha bröd då med antar jag.

Känns som om dom här dagarna blandat ihop till en gröt, lärt mig otroligt mycket på bara få dagar. Tack Jenny ( som också praoar på Pederson's i bageriet ) som påminde mig om att jag var tvungen att skriva det här också.

2 kommentarer:

  1. Så trevligt att läsa om vad du får göra och dina upplevelser. Du pratar så mycket om semlor så just nu satt jag och blev sugen på en. Jag och Fanny var och hälsa på i tisdags men tyvärr hade du gått hem. Vi tog ingen semla utan en chokladbulle.

    SvaraRadera
  2. Haha, bra att jag har lärt mig prata lite med inlevelse.Jasså, jamen chokladbullar är gott det med ;). Attans, jag hade velat träffa er.

    SvaraRadera