torsdag 17 mars 2011

Prao - Pedersons bageri. Torsdag

Torsdag, näst sista dagen på praon "/. Kommer bli riktigt enformigt att traska tillbaka i skolan spår igen. Nåja, jag har fortfarande en dag kvar.
 Man känner verkligen att vanorna börjar sitta nu.. Man vet vad saker och ting ligger, hur mycket av vad som behövs, och hur man hanterar kluriga maskiner. 
Dagens tempo och saker att göra har gått upp och ner, det är alltid mycket att göra på morgonen. Alla varor som ska ut, och allt som ska packas och iväg till bageriet. Sedan blev det ganska lugnt, även fast alla i bageriet jobbade stenhårt för att jag och den andra praktikanten i bageriet inte skulle få sitta ner.. 
Vi fick också  mitt i baket av lite kanel bullar avbryta och gå ut till kassorna och hjälpa till, eftersom det kommit ett jättesällskap på 30 pers som alla ville ha grejer samtidigt. 
En annan sak man lägger märke till, är vilka jätteförpackningar man köper och använder. Man säger ju inte direkt hemma i vardagen: '' -Kalle, kan du gå och hämta 7 kg mjöl, och föresten.. Ta 30 ägg också. Tänkte baka en liten sats med vete bullar :) '' Men sedan så är det ju ett helt bageri vi bakar för, och inte en liten familj. 
Dom flesta anställda på bageriet som jag jobbat med ( Allan, Anna, Chris, Monica,Fredrika, Hanna, Eva,Moa, osv.. ) är väldigt snälla, men också rättvisa och stränga, och tycker om när man ställer frågor. Perfekt :) 
En annan sak man måste ha som bagare är muskler. Det är mycket att bära och flytta. 
Det är också mycket varierande att jobba här, man får göra allt från att mäta upp varor, men också stå i kassan, packetera, skura och diska. Men också det klassiska kavla och knåda deg, samt provsmaka det som blir sprucket eller kanterna (<3)
En av dom få nackdelarna med det här yrket, ( förutom att man får otroligt ont i ryggen och fötterna, men skulle tro att det beror på att jag inte är van ) är att man måste gå upp så otroligt tidigt! Det är verkligen segt att komma upp klockan 5 på morgonkvisten. Men om folk vill ha bröd på morgonen så får man ju baka dom då antar jag. Finns ju människor i bageriet som kommer dit både 12 och 3 för att sätta degar. Att dom orkar!

Bagare/konditor är nog ett yrke som alltid kommer finnas, alltså ett yrke som är bra att utbilda sig till, vi kommer ju alltid behöva bröd, och många bagerier söker ofta personal. Om jag inte av någon anledning blir jurist som jag tänkt mig, så ska jag nog satsa på det här yrket. Åka till Frankrike kanske och studera deras bakkonst. Man måste ju vidga sina kunskaper utanför Svergie, då är det nog lättare att få jobb. 


Dagens motto/citat: Att odla tomater. Du sår ett litet frö och vattnar. Fröet gror och upp ur jorden kommer det en liten, liten spirande tomatplanta. Vad gör du då? Säger du: "Åh, så fint! Det har börjat växa! Nu kommer det!" Eller trampar du ner den lilla plantan och säger: "Vad är det där för värdelöst skit! Det där duger inte! Jag vill ha tomater! Var är tomaterna?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar