fredag 21 oktober 2011

Prao - Ica Simrishamn Dag 5

Sista dagen på praon är slut. Rätt sorligt, man har precis kommit in i alla vanor, och börjar känna sig någerlunda säger i saker och ting. Jag tänkte i detta inlägg först beskriva min dag kort, och sedan väga för och nackdelar med min prao, för att avsluta med en slutsats.Nåja:

På Fredagar så beställer människor hinkvis med varor från Ica via telefon. Tex sådana som inte kan ta sig till affären själv. Vanligtvis äldra människor. Som anställd (eller prao elev ) går man och plocka ihop dessa varor i kassar, som sedan körs hem med en tillhörande räkning. Praktiskt, men kostar 80 kronor. Det sysselsatte mig så gott som hela dagen med avbrott för att packa upp någon låda här och var. Vid slutet av dagen, (halv fyra) så fick vi (Jag och den andra praktikanten från Nils holgersson skolan) varsin liten gåva som tack för att vi varit och hjälpt till en vecka. Den bestod av chips, och läsk. Nå, för och nackdelar:

+Detta är en omväxlande, och mycket social prao, där du möter många människor, och genast tvingas av lite blyghet eftersom människor titt som tätt kommer och frågar dig saker.
Man vet också vilka som är dom nyaste, och billigaste varorna inan någon annan gör det.
Trivs man med ett yrke som inte är så fruktansvärt omväxlande, och inte har 100 % tempo hela tiden så är det här perfekt.
Detta är också ett yrke där man får träna sin fysiska styrka lite med tunga lådor och tröga vagnar.
Du får också chansen att hjälpa människor som tex inte kan se vad det står på förpackningar osv.
Samtidigt som du  får en inblick i ett vanligt yrke, som kan vara av stor nytta för framtiden.

-Det kan ibland vara lite enformigt.
Det är fysiskt krävande.
Har man ingenting att göra, så går tiden väldigt långsamt.
Det är inte alltid handledaren har tid att svara på ens frågor även fast dom försöker så gott det går.
Man kan inte alltid svara på kundens frågor, eftersom dom oftast vill ha svår hittade saker som tex pulvermjölk, eller frityrlösning.
Eftersom man delvis är försäljare, så står eller går man alla arbetstimmar. Vilket sliter ordentligt på fötter och ben. Men det går över efter någon dag.

Slutsatsen av min praoplats på Ica brunshallen i Simrishamn är ändå att det är en rolig praoplats, omväxlande med nya erfarenheter. Att en arbetsplats blir vad man gör det till. Kommer du dit med attityden att det här ska bli skitkul, och att du ska lära dig så mycket det går. Så kan det mycket väl bli så. Jag tyckte att arbetsmiljön mellan dom anställda, och själva arbetsplatsen var helskön. Man kunde skojja, men ändå ta arbetet seriöst och få ärliga svar.

Tipps till senare prao är att ha ordentliga skor gjorda för att gå i betong på en hel vecka. Och om det gör ont i fötter, fingrar eller någon annan stanns? Det går över!

Sist men inte minst. Jag tycker prao är superroligt, omväxling förnöjer. Men nu längtar man nästan tillbaka till skolan igen. Woho <3 Det trodde jag inte om mig självMen det är ju också en liten delmening i att göra en praktik. Att upptäcka nya sidor hoss sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar