måndag 17 oktober 2011

Prao - Ica Simrishamn Dag 1

Första dagen på min prao! Praon för det här året är ju väldigt kort.. Bara en liten vecka. Men, man måste ju göra det bästa av allting.

Jag handlar på ica i stort sett varje dag. Men efter en prao, så ser man alltid på sin praktik plats, även i vardagen med helt nya ögon. Jag kom dit klockan  10 i nio. Där mötte jag min handledare Peter, och en annan praktikant från Nils holgersson skolan som också ska praktisera en vecka på ica. Det började med att vi gick upp en liten trappa (som jag för övrigt inte lagt märke till innan) och sedan var vi på en ovanvåning där ett kontor, fikarum och två '' omklädningsrum '' finns. I '' omklädningsrummen '' finns skåp där man kunde låsa in värde saker, krokar med dom blå västarna alla anställda har, och toalett. Det finns ett ''omklädningsrum '' för killar, och ett för flickor.
Efter att ha fått ett eget skåp, och fått arbet och mat tider klara för oss, så fick vi en rundtur i butiken, fick hälsa på alla anställda, och förmaningar om allt vi inte fick röra, och allting vi absolut skulle röra. Efter det så började dagens stora arbetsuppgift. Packa upp varor. Från 9 på morgonen då vi kom, till 4 då vi slutade så var det just packa upp varor vi gjorde. Med avbrott för frukost, lunch och omplåstring av blodiga fingrar (Pappkartonger går att skära sig på också ska ni veta) så packade vi upp varor. Tvättmedel, kaffe, tacosås, och så vidare.. Då och då kom en kund fram och frågade efter vägen till någon frukt, eller fryst kyckling. Det kan låta tråkigt nu när man skriver det, Men det är tvärt om ett rätt omväxlande jobb. Att inspektera människors roliga frisyrer, och lyssna på uppdateringarna av nyheter på radion, är faktiskt inte så pjåkigt. Nåja. Det var första dagen av min prao. Få se vad nästa dag har i beredskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar